< Till bloggens startsida

Plastikop och Studiebesök i ett..

Idag har ja vart me om någe rooligt! :D
Jobbat idag..
Fick ett uppdrag(tillsammans med en till från avdelningen)..
Som var att gå iväg me en patient till plastikoperationsavdelningen..Och jag fick hänga med in i operationssalen pga spö(speciellt personligt övervak)..
Fick ta på mej förkläde och en mössa,
Satte mej på en höj-och-sänkbar stol därinne så att jag kunde se allt de gjorde, typ en till en å en halv meter ifrån op.bordet...Ja, rummet var inte jättestort för alla manicker.
Operationssyrran elr vad hon nu var, förberedde patienten som skulle transplantera lite egen hud till mycket svåra brännskador.
Hon klorhexiderade det brända, och sprita runt om. La dit operationsdukarna..som jag fick hjälpa till me å plocka fram. Jag fick öppna förpackningarna till op.sköterskan på så sätt att de var sterila! :P skitcoolt tycker jag..
Detta var juh då innan kirurgen kom å börja skära och ha sig..
Som btw såg ut å vara 30 och hade 1,5 år kvar på utbildningen....och skitsnygg! TD&H - the way I like them, som jag brukar säga ^^
Står för Tall, Dark and Handsome...förutom lite lightare på Dark sidan..han var ju trots allt svensk..
Han skärde först bort den döda huden. Skitcoolt! Sen brände bort blodkärlen..(Nja inte riktigt, men krympte dem för att stoppa blödning..). Därefter "hyvlade" han bort hud från tagstället. Som en stor slipmaskin/hyvel med högtryck och ljud som en tandläkarborr..
Tog mindre än en minut..
Sen perforerades huden så det såg ut som ett nät med vad som måste vara en plåtmanick från 1800-talet. Huden klipptes för att passa och sen syddes den fast över det hudlösa köttsåret..allt detta i en timma med lokalbedövning såklart! MEN inte under den sista kvarten(vi var där i två timmar, preop och postop såklart..), då kirurgen ville sy fast vaddering över för att hålla det på plats..
Och han gjorde det.
På de ställen där patienten inte hade någon bedövning!
Vilken grej..Då såg man smärtan och både jag och patienten blev helt kallsvettiga men värst var det nog för patienten..(nähää tänker du? haha :P )..Och inte var kirurgen snabb heller..massa stygn blev det lite här och var..
Ja, jisses..Det såg ut som när farsan ska försöka sy ihop hål i kläder....Ingen vacker syn så att säga.
Men bra blir det nog..inga bakterier peppar peppar...^^

Hur klarade jag mig kanske du undrar?
Ja inte svimma jag. Hade inte ens känningar av det, får nog inte ens mardrömmar(peppar peppar..). Lite blod mår man ju inte dåligt av ;) (Ingen har väl missat min favvo serie just nu; Dexter? ;) ). Tyckte det var skithäftigt. Fick jag skulle jag ha stått och petat och skärt själv..Eller åtminstone stått lite närmare..typ 5 cm ifrån! ^^
Såg allt kirurgen gjorde..Ställde mej upp ibland för och se bättre..men var såklart knäpptyst..när jag inte snacka med patienten dårå ( :P ) som var vaken hela tiden..! Anledingen till att pat. inte var nedsövd; ingen narkossjuksköterska i tjänst..Men de var inte så farligt ändå, så att det var nödvändigt..
Men pat. var mycket stark som inte svimma eller liknande! Vet inte satan hur jag hade reagerat när kirurgen kör synålen rakt igenom obedövad hud som en jäkla slaktare xD..Uäää..!

Upplevelsen var något utöver det som jag är van vid..Och gjorde att jag fick ännu mer smak för att bli Operationssjuksköterskan Camilla.. well well, time will tell..
Bye bye for now..Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0