< Till bloggens startsida

geocaching

vad jag har sovit den här veckan!
I torsdags var det Traumateamövning på akuten. Började 7.30 i konferensrummet. Betydde att jag behövde sova natten. Vilket gick! Hallelulja! men sov iofs bara 4 timmar men räcker ju:P Dessutom hade jag sovit redan till 18 eller nått dagen innan eftersom jag jobbade natten till onsdagen :P. Så totalt sov jag väl 10+ timmar på onsdagen ^^. Idag sov jag 9 timmar: kl10-19..blivit en äkta vampyr som sover när det är ljust ute!

Traumateamövning. Sounds daunting. Var det också. Puh! De va inte så nervigt innan, men desto mer förvirrat och stressigt during, samt nervigt efteråt när man skulle gå igenom videon. (JA! de spelar in hela förloppet med kamera) OMG. bara det gjorde en sketanervös. Men var inte så farligt som jag trodde. Kände inte igen mig själv i alla fall då jag numera är blond upptill på skallen ^^.
ok bilden är lånad från trauma.se sidan ^^. Vi har blåa rockar :P

Fallet: En man som blivit knivhuggen kommer in om 10 minuter. Det var allt vi fick veta. Vet inte vart han blivit huggen, hur många gånger, inte något om blodtrycket, pulsen, hur stor blödning - nada.
Ok så förbereda? hmm..Först och främst traumarockar och handskar! Missade att ta på visir dock..sen koppla 2 varma Ringer med trevägskran, koppla blodvärmaren(Jävlar vad svårt när de är stressigt och alla jävla slangar..speciellt också när jag inte ens gjort det någon gång lugnt), ta fram alla blodrör och tillbehör, skriv klart så blodgrupp och bas-test är klara att skicka och ta fram grova infarter, fixa fram id pärmen om han inte är identifierad osv, osv. och det var bara på min sida, cirkulationssjuksköterska sidan. Sandra var på andra sidan, Luftvägssjuksköterskan. Hon fixa artärblodtryckssetet, fixa med kateter, pleuradrän, ha koll på andingsfrekvens, vitalparametrar mm..

Hur gick det? Två ingångshål i thorax, inga andningsljud på höger sida -pleuradrän(tar tid!). 2 blodenheter sattes, 2 ringer acetat gick, kateter sattes, intubation(bökigt när uskan får fixera halsryggen..), stockvändning, fixering till TT-Covern och sen avfärd till operation. Mycket händer på kort tid men vi var ändå väldigt sega. 20 minuter från det att patienten rullades in tills vi kom iväg till op...Hur gick det med patienten? Ingen aning. Träningen var för att träna på akutrummet. Vi avbröt övningen på väg till operation. Narkosssk, narkosläkare, Primärjour och Opjour, 2ssk och en uska från akuten. Man är rätt många då. Och träna på sina roller och gå igenom hela ATLS metoden och handlägga snabbt... - NYTTIGT!

Man kan väl säga som så att övning är nyttigt! Behöver träna en massa på alla grejjer, blodvärmare, pleuradrän, artärtryckset osv osv..Men nu är det gjort iaf, och man kan bara bli bättre! Nu har man också sett high tech dockan dessutom så att sätta infarter blir nog inte lika förvirrande nästa gång ^^,


I onsdags på förhandsvisning av filmen 21 Jump Street med Jonah Hill och Channing Tatum. Betyg: 2 av 5. Underhållen men var för mkt som ville fås fram. Bromance, action, kärlekshistoria, high school grejjer, knarkuppgörelser, mc-gäng mm. Rörig. Speciellt när en viss Johnny Depp avslöjar sig. lol.


Idag vaknade jag som sagt runt 18.30..duscha, käka tacos, och sen drog ut med Joss och Ange för lite geocaching! 9st totalt tror jag vi plockade på ca 2 timmar! Kallt och mörkt blev det men vi härdade! Trevligt att va ute och röra på oss! Snacka lite skit emellanåt också är bra för själen ^^. Köpte med mig cola och smörpopcorn på OKQ8 och nu sitter jag hemma, tänt i nästan alla ljus jag har och myser i soffan! Dra på en film tänkte jag göra nu..får se vad det blir!
I veckan såg jag The Darkest Hour från iår med Emile Hirsh och svensken Joel Kinnaman som dog mäktigt efter ca 44minuter in i filmen ^^. Den får en 3a i betyg. Inte för att han dog men för att filmen var helt ok.
Nä cee yaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0